کد مطلب:24135 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

دین باوری (دینه)
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله را «سید الناس ودیان العرب » می خواندند. حضرت علی بن ابی طالب صلوات الله علیه را نیز با این وصف ستوده اند: «كان برخی دین را به معنای طاعت و گروهی به معنای هر آنچه با آن بندگی خدا می شود [1] ، می دانند. برخی از كوتاه نظران كه با نگرش مادی به مسایل پیرامون خود می نگرند، معتقدند كه: «چون آمنه قبل از ظهور اسلام می زیسته نمی تواند مؤمن باشد و از زنان مشرك به شمار می آید.» اما مورخان و پژوهشگران شیعه بر این باورند كه پدران و مادران پیامبر ایمان داشتند.

آنها برای اثبات این مطلب به سخن پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله استناد كرده اند كه می فرماید: «لم یزل ینقلنی الله من اصلاب الشامخه الی الارحام المطهرات حتی اخرجنی الی عالمكم هذا و لم یدسننی دنس الجاهلیه; [2] خداوند همواره مرا از پشتهای پاك به رحم های پاك منتقل می ساخت تا اینكه به این دنیای شما آمدم و هرگز به افكار و ناپاكیهای جاهلیت آلوده نشدم.»

از این حدیث شریف، كه با عبارات مختلف بیان شده است، پاكی وجود آمنه و طهارت فكری او ثابت می شود. بسیاری از دانشمندان اهل سنت ایمان آمنه را بیان كرده، برای اثبات این امر از روایت زیر استفاده كرده اند:

«كعب الاحبار به معاویه گفت: من در هفتاد و دو كتاب خوانده ام كه فرشتگان، جز برای مریم و آمنه بنت وهب برای ولادت هیچ پیامبری به زمین نیامدند و جز برای مریم و آمنه، برای هیچ زنی حجابهای بهشتی را برپا نساختند.» [3] «واقدی » و گروهی از دانشمندان اهل سنت، پس از ذكر حدیث فوق، می گویند: خداوند متعال هرگز زن كافره را در برابر زن با ایمانی مانند مریم علیهاالسلام قرار نمی دهد. اگرآمنه ایمان نداشت، هرگز مقامات مریم علیهاالسلام برای او به وجود نمی آمد. زیرا بین ایمان و كفر فاصله بسیار است و هرگز این دو جمع نمی شوند. [4] شیخ صدوق نیز در «اعتقادات » خود می فرماید: «اعتقادنا فی آباء النبی انهم مسلمون من آدم الی ابیه و اباطالب و كذا آمنه بنت وهب ام رسول الله صلی الله علیه وآله [5] اعتقاد ما این است كه پدران پیامبر صلی الله علیه وآله از آدم تا عبدالله و ابوطالب و همچنین آمنه، مادر پیامبر، مسلم بوده اند.

امام جعفر صادق علیه السلام نیز می فرماید:

جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت: «یا محمد ان الله جل جلاله یقرئك السلام و یقول انی قد حرمت النار علی صلب انزلك و بطن حملك و حجر كفلك...» [6] ای محمد (صلی الله علیه وآله)، خداوند تعالی بر تو سلام فرستاد و گفت: من آتش را بر صلب و پشتی كه تو را فرود آورد و بطنی كه حامل تو بود و دامنی كه تو را تربیت كرد، حرام كردم.

مرحوم مجلسی(ره) می نویسد: این خبر دلالت بر ایمان عبدالله و آمنه و ابوطالب دارد; زیرا خداوند آتش را بر جمیع مشركان و كفار واجب كرده است و اگر اینان مؤمن نبودند، آتش بر آنان حرام نمی شد.


[1] منجد الطلاب، ص 231.

[2] رياحين الشريعه، ج 2، ص 388.

[3] بحارالانوار، ج 15، ص 117.

[4] بحارالانوار، ج 15، ص 117.

[5] بحارالانوار، ج 15، ص 117.

[6] بحارالانوار، ج 15، ص 117.